Missie en Visie
Missie
Op OBS de Nijenoert staan wij voor een stevige kennisoverdracht en de ontplooiing van sociaal vaardige kinderen. Wij leren de kinderen goed zelfstandig werken en samenwerken, waardoor zij maximaal tot bloei kunnen komen.
Hier werken wij aan vanuit de motivatietheorie van Ryan & Deci om de intrinsieke motivatie te bevorderen. Deze motivatietheorie stelt dat intrinsieke motivatie ontstaat als de basisbehoeftes autonomie, competentie en verbondenheid worden vervuld.
Onze visie
Kennisoverdracht door samenhang in onderwijs met behulp van thematisch werken
Samenhang in onderwijs
Op OBS de Nijenoert zijn wij thematisch onderwijs aan het ontwikkelen, zodat wij het onderwijs in samenhang aanbieden. Hierin krijgen leerlingen autonomie om zelf keuzes te maken binnen deze thema’s. Competentie wordt bevorderd door het aanbieden van uitdagende en boeiende taken en kennis die aansluiten bij de capaciteiten van de leerlingen. Verbondenheid wordt versterkt door samenwerking en interactie binnen thematische projecten.
Doordat de vakken zijn verbonden door een overkoepelend thema krijgt de leerstof meer betekenis. Door vakoverstijgend te werken vanuit een rijk, multi-perspectivisch thema wordt gewerkt aan de leer- en ontwikkeldoelen. Tijdens deze thema’s staat niet alleen het cognitieve aspect centraal, maar werken we ook aan vaardigheden door praktisch aan de slag te gaan zowel in de klas als buiten de klas. Zo beleven kinderen meer plezier aan het leren.
Sociale vaardigheden | Kanjertraining
Het pedagogisch klimaat is een belangrijke pijler in ons onderwijs. Een sterk pedagogisch klimaat is de sfeer en de omgeving die ervoor zorgt dat kinderen tot leren komen. Door deze fijne en veilige omgeving kunnen kinderen zich sociaal, emotioneel en cognitief ontwikkelen. Wij werken veel aan de sociale vaardigheden en het vertrouwen van leerlingen. Dit doen wij door de Kanjertraining. Hiermee werken wij aan vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect in en buiten de school.
De Kanjertraining leert kinderen respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan. Als u als ouders kiest voor deze school, dan kiest u voor een school waar kinderen, leerkrachten, directie en ouders het verlangen hebben en hun best doen om respectvol met elkaar om te gaan. Als het even mis gaat spreken we elkaar daar op rustige toon op aan en vertrouwen erop dat de andere het niet slecht heeft bedoeld.
Samenwerken en zelfstandig werken
Wij leren de leerlingen zowel samen als zelfstandig te werken. Samenwerken aan opdrachten binnen de klas en groepsdoorbrekend. We maken veel gebruik van coöperatieve werkvormen om samenwerking te stimuleren. Hierdoor leren kinderen goed communiceren en te werken aan een gezamenlijk project en het constructief oplossen van conflicten.
Gedurende alle leerjaren werken wij bij de leerlingen aan zelfstandigheid, passend bij de leeftijd. Zodat leerlingen leren om taken en verantwoordelijkheden te dragen en doelen te stellen en te behalen. Dit begint al bij de kleuters door het zelf plannen van taken op het kiesbord tot de taakbrief bij de bovenbouw. Waarin de weektaken staan die de leerlingen zelf plannen en uitvoeren tijdens de week.
Executieve functies
Executieve functies zijn vaardigheden, zoals doelgericht doorzettingsvermogen, plannen, organisatie, flexibiliteit en metacognitie. Dit zijn stuk voor stuk bouwstenen voor een succesvol leven. Daarom werken wij aan de ontwikkeling van de executieve vaardigheden van kinderen op het gebied van cognitieve processen en mentale vaardigheden. Zodat zij met deze tools op school het beste uit zichzelf kunnen halen en zelfverzekerd en veerkrachtig de uitdagingen van het leven aan te gaan.