Kanjertraining

Wat houdt het in, Kanjertraining?

De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas staat centraal.

De Kanjertraining streeft de volgende doelen na:

* Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen.
* Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.
* Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.
* Leren om verantwoordelijkheid te nemen.
* Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.

Het belangrijkste doel van de Kanjertraining is dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Ook op langere termijn is dit effect merkbaar.

Het blijkt dat veel kinderen na het volgen van de Kanjertraining zich beter kunnen concentreren op school en dus betere leerresultaten behalen. De verklaring hiervoor is eenvoudig. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties, waardoor er tijd en energie vrij komt.


Thema's die behandeld worden in de klas

-Hoe zie ik mijzelf.  Jezelf voorstellen.  Iets aardigs zeggen over een ander en over jezelf.  Gevoelens, wat zijn dat?
-Hoe voelt een ander zich?  Inlevingsvermogen.  Laat pesters kletsen.  De kunst van vragen stellen en antwoord geven.
-Luisteren en samenwerken.  Vriendschap.  Van kritiek kun je leren/zelfreflectie.  Er zijn mensen die van je houden.
-Hoe ga ik met pesten om.  Hoe zorg ik ervoor dat ikzelf niet mee doe met narigheid.  Doe je niet anders voor dan je werkelijk bent.


Bij de  Kanjertraining hebben we het over vertrouwen. De wereld van wederzijdse vertrouwen waarin de mensen elkaar recht willen doen.   

Doe nu maar jezelf, doe je niet anders voor dan je werkelijk bent. Dan is het goed. Dan blijk jij iemand te zijn die is te vertrouwen.

Hoe we graag met elkaar omgaan is te zien op deze poster: de Smiley poster; ik+ en jij +


Dit doen we wel!

1. Doe waar je blij van wordt.
2. Let op jouw klasgenoten en de kinderen om je heen. Voelen die zich prettig bij jouw gedrag?
3. Let op de leerkrachten om je heen. Voelen die zich prettig bij jouw gedrag?
4. Let op jouw vader en moeder. Voelen die zich prettig bij jouw gedrag?
5. Met de krul aan het eind wordt bedoeld: je weet jezelf te gedragen.

Als je rekening houdt met je klasgenoten, de kinderen om je heen,  de  leerkrachten, je ouders, dan is de kans groot dat je de dingen doet die bij jou passen. Je weet jezelf te gedragen. Je bent iemand die is te vertrouwen!


Hoe gaan we om met "vervelende motortjes" ? We geven ze geen benzine want dan houden ze vaak vanzelf weer op.

Maar wanneer geef je wel benzine?

1. Als je het leuk vindt wat een vervelend motortje doet.
2. Als je gaat zeuren en klagen over het vervelende motortje.
3. Als je je steeds druk maakt om het vervelende motortje.


Je bent te vertrouwen!

* Als je klasgenoten en jouw vrienden niet bang voor je zijn.
* Als jouw leerkrachten, jouw ouders, familie en de buurt trots op je kunnen zijn.
* Als je een goede vriend/ vriendin, broer/zus, buurjongen/buurmeisje, zoon/dochter bent en je doet je best op school.